söndag 21 mars 2010

Tänker tillbaka

Sitter och lyssnar på musik från min tonår.
Roliga minnen far igenom mitt huvud. Jag var en liten ligist i den åldern.

Vi köpte sprit av någon gammal gubbe i skogen. Han bodde i ett hus som förmodligen skulle ha rivits 50 år tidigare. Han kallades bara gubben. Tror ingen visste vad han hette egentligen. Men sprit hade han.
Jag minns att om pengarna inte räckte till för en flaska sprit så hällde han ut lite grann i en stor cola flaska. Sen när den var full så sålde han den jätte billigt, men då innehöll den allt möjligt skit. Men den var ju billig och sprit var ju äckligt oavsett vad det var för något, så varför inte blanda ihop skiten och bli full på det?
Han hade cigg också. Gula blend om jag inte minns fel.

En dag försvann hann. Tror att polisen tog honom efter ett par misstänksamma alkolholförgftningar bland ungarna i byn.

Men jag fattar inte i dag att vi åkte ut dit för att handla, han hade ju kunnat göra vad han ville med oss små tjejer och grabbar. Men vi visste ju knappast vad det var för något. Våldäktsmän det fanns bara i parkerna i stockholm. Inte på landet.
Han var säkert en fattig gamling som tjänade lite extra pengar på oss.

Så den dagen när jag får barn så ska mina ungar aldrig få ha en moppe, inte heller ska dom få gå ut efter 20.00 på kvällen. Aldrig.
Får mardrömmar när jag tänker på min tonår. Fan kunde ju ha varit död flera gånger om.

Fan vad skönt att jag blivit lite äldre och vet konsekvenserna av handlingar. Det hade jag ju ingen aning om då.

Nej men nu ska jag sluta skriva massa stunt och lägga mig och läsa min bok. Söndags nöjje. Förr i tiden så var det planering av nästa helg på söndagar.
Men jag vet vad jag ska göra nästa helg, jag ska jobba, och det känns jävligt bra.

Över och ut



1 kommentar:

Zarah Sjökvist sa...

Shit det hade jag aldrig vågat göra.
Haha i och för sig så frågade vi en alkis i solna om hon ville köpa ut till oss om hon fick en öl på köpet...