söndag 3 januari 2010

hur det är att ha råtta

Många jag känner undrar varför jag skaffade råttor.
Ja jag skaffade dom av en olyckshändelse, en kompis hade en råtta som dom funderade på att avliva för den var "tråkig" så jag räddade honom. Vilket efter en massa koll på internet visade sig vara en hon. Så började det. Sen var jag fast.
det är alltid något nytt med dessa djur.
Dom har en stor personlighet, allihopa. Dom är keliga, mysiga, arga, hormonella, jobbiga, störande, bajsar, kissar överallt, söta, vackra, smarta, dumma osv.
Allt detta och mycket mera i en liten hårtuss på 300 gram. Eller ja mina är ju feta så dom är mellan 300 gram och 500 gram. Men det är mycket personlighet i dom små pälskoftorna.

Här ska jag nu behandla hur jag gör med råttor

Uppfostran
Det blir mycket nej och fy och lyfta bort, lägga på rygg osv. Framför allt när dom är mindre och allting är så roligt att förstöra. Spelar ingen roll hur många gånger du säger nej för dom kommer fortsätta göra det, dock i mindre skala och inte när du ser.

Mat
Dom äter bättre än mig och Juan. Sallad, frukt, kött, fågel, fisk. Hela kostcirkeln och lite till. En gång om dagen serveras det sådan mat, dom har alltid tillgång till torrfoder och sina halvmögliga matgömmor, om dom hittar dom.

Städning
Inge roligt, verken för mig eller för dom. Det är ett jävla liv när buren ska städas och äckligt är det. Råttor är sedan sura i flera dagar eftersom dom nu måste stöka ner igen, och det gör dom. Den mesta av skiten kommer dit 1-2 dagar efter städandet. Då kissas det, bajsas det, gömms det mat och förstörs det mest

Hängmattor
Är en färskvara. Du måste köpa nya i stort sett hela tiden eftersom dom gamla dödas på dom mest brutala sätt. Kan nästan höra hängmattorna skrika ut sin dödsångest när dom placeras hos dom onda råttorna. Detta är också något som kan variera beroende på humör. På dagarna sover dom i dom, på nätterna saboteras dom. Typ så

Veterinären
Är enligt mig, en underbar ängel. Enligt råttorna är hon satan själv. Det är en kamp att få in råttna i buren, en jävla bökande innan man är nere hos veterinären, ett massa bajsande när veterinären tittar och slingrade så klart. ( Hade en dam som t om spelade död)
Sen efter veterinär besök så är jag bara skit och elak och hemsk. Inga råttpussar den kvällen med andra ord.

Pussas
Ska ske i massor. Nu innenär det att råttan slickar i sig saliv från mina läppar. Det kan gå lungt till, men tror råttan att du ska avsluta puss stunden så kan råttan ta tag i din läpp med klorna och slita bort lite av huden där. Jätte bekvämt. Eller så ska råttan in hela vägen i munnen, framför allt om du någon timme innna har ätit något gott. Det kan ju finnas kvar längst inne i halsen.

Gäster
När kompisar kommer och hälsar på så ska det självklart undersökas i massor.
har haft råttor som krypit ner och lagt sig under pungar på killarna, tuggat sönder Bhå band på tjejer. Tömt hela urinblåsan på mamma osv. Mycket mysigt för alla som vill.

katter
Jagas ut och ska dödas. Jag har dörren stängd till råttrummet för att skydda mina katter.

Livslängd
Väldigt kort, det är det värsta med råttor. Dock hinner dom med mera i sitt liv än vad jag kommer göra under hela min livstid.

Inga kommentarer: